چشم آذر در ادامه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس پیرامون جایگاه موسیقی در سینما افزود: «هرچه موسیقی نقش خود را بهتر ایفا کند، درجه باورپذیری سکانس مورد نظر کارگردان نیز بالا می رود؛ موسیقی بستری برای تعریف سکانس های حساس فیلم از دیدگاه فیلمساز است که آهنگساز رهبری آن را بر عهده دارد.»
وی تأکید کرد: «موسیقی یک عنصر کلیدی و اثرگذار برای باورپذیری صحنه های فیلم است اما میزان حضورش به سلیقه فیلمسازان و تهیه کنندگان بستگی دارد.»
آهنگساز فیلم «کلاشینکف» ضمن بیان این نکته که موفقیت موسیقی فیلم در گرو همگامی موسیقی با داستان فیلم است، بیان داشت: «به طور کلی موسیقی جایگاه خود در متن فیلم را حفظ کرده اما از کمرنگ شدن حضور موسیقی در متن فیلم هم نباید به راحتی گذشت، چرا که برخی از فیلمسازان معتقد هستند موسیقی باید کمترین حجم را در متن فیلم داشته باشد تا فیلم اثرگذارتر دیده شود.»
وی افزود: «البته نباید قدرت بیان برخی از صحنه های برخی از فیلم ها را نادیده گرفت؛ بدان معنا که برخی از صحنه ها چنان حس القا کننده قوی دارند که حضور موسیقی در آن صحنه را عملا نفی می کنند. اما بطور کلی موسیقی جوهره اصلی بیان صحنه های فیلم به بیننده است که چند سالی است کمرنگ احساس می شود.»
چشم آذر که یکی از فعالترین آهنگسازان کشور بوده است در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سواد دانشگاهی می تواند از فرد یک آهنگساز حرفه ای بسازد و یا میزان تجربه، اظهار داشت: «سواد دانشگاهی فقط در بخش انتخاب سازها به آهنگساز کمک می کند اما میزان استنباط آهنگساز از موسیقی و قطعه مورد نظری که تولید می کند به میزان تجربه فرد در این رشته بستگی دارد.»
وی که برای فیلم های «گشت ارشاد» و «آتس بس» موسیقی ساخته است در ادامه افزود: «سواد دانشگاهی به یک آهنگساز کمک می کند تا سازها را به لحاظ قدرت تولید صدا و میزان بمی و زیری بشناسد و بتواند آن ها را از هم تفکیک کند این که مثلا برای ساخت یک قطعه برای یک صحنه رمانتیک و یا اکشن به چه سازی نیاز دارد اما همه دانش یک آهنگساز بستگی به آموزش در دانشگاه ندارد.»
چشم آذر بیان داشت: «سواد دانشگاهی علاوه بر شناخت سازها، در نوع استفاده از هارمونی ها و تکنیک های مختلف نوازندگی تاثیرگذار است.»
ارسال نظر